SECȚIUNEA II:
SISTEMUL DE REFERINȚĂ
CAPITOLUL 4. REFERINȚA
DIACRONICĂ
4.1. Ceramica daco-romană
[p.61]
4.1.5. Analogia sarmatică
Din
orizontul cronologic al secolelor II-III mai este de luat în considerație
elementul sarmatic, cu o semnificativă istorie la Dunărea de Jos. Am ocolit
însă exemplificările de pe siturile muntene[1],
pentru a evita pe cât posibil aspectele contaminate. De exemplu, sarmații de la
Târgșor sunt identificabili în primul rând prin elementele definitorii de
ritual funerar[2]
și mai puțin pe cele de inventar; obiecte tipic sarmatice se întâlnesc și în
morminte cu ritual străin, dar și în așezarea dacică alăturată, din secolele
II-III. Simetric, nu tot inventarul mormintelor sarmatice
[p.62]
este cu necesitate de sorginte culturală sarmatică,
unele obiecte ceramice putând fi produsul dacilor cu care, evident, conlocuiau[3].
Am ales un lot ceramic din secolele I-II, provenit din mai multe necropole
sarmatice din Basarabia și Ucraina sudică[4].
Nici așa problema contaminărilor nu este rezolvată, nu numai pentru că ceramica
lucrată la roată este importată, cel mai adesea din mediu carpic[5],
sau pentru că unele forme lucrate cu mâna, precum cățuile cu perforații, sunt,
morfologic, aidoma celor dacice, ci și fiindcă conviețuirea sarmato-dacică era
suficient de notorie pentru a fi atestată de izvoare (tirageții sarmatici[6]);
e vorba însă de alte contaminări
decât acelea datorate geților din Câmpia Română.
Lotul
selecționat cuprinde numai ceramică lucrată cu mâna[7],
de o mare diversitate morfologică (Anexe, Secțiunea IV, D, p. 134), cu o pastă cu cioburi
pisate, cu frecventa decorare cu crestături a buzei. Populația sarmatică,
răspândită nu numai la Dunărea de Jos, dar și la Dunărea Mijlocie, pare să fi
avut un rol în configurarea culturilor medievale timpurii, pe arii largi,
înainte de a rămâne un nume în istorie; cel puțin aceasta este sugestia
analizelor de analogie relativă (Anexe, Secțiunea V, A, începând cu p. 269).
- grupa 7 sarmatică (poz. 136) este de găsit în
companie slavă: grupa 4b din Slovacia (secolele VI-VIII) și grupa 1b din
Polonia (aceasta din urmă este o analogie îndepărtată, existând nu mai puțin de
5 diferențe);
- la pagina 278 găsim grupa sarmatică 2 (poz. 410) în compania grupei 3a
de la Codân; este de remarcat că grupa 3a de la Codân nu are corespondent în
lumea slavă și este de căutat în Moldova, probabil;
- grupa sarmatică 4 (poz. 485) este într-o strânsă
analogie cu grupa Penkovka 8; chestiunea este interesantă și subliniază
detaliul că, deși este adevărat că ceramica Penkovka se originează în
ceramica lucrată cu mâna din arealul ucrainian al culturii Cerneahov[8],
aceasta din urmă este de ce să nu-i spunem pe nume? ceramică de sorgite
sarmatică (ca într-un banc cu Radio Erevan!);
- grupa sarmatică 1a (poz. 500) intră într-o
combinație care poate să pară bizară, dar numai la prima vedere, fiind parte
într-un complex analogic cu grupa micro-regională 3 de la Dulceanca și cu grupa
8a din Slovacia (ambele pentru secolul VI); influența sarmatică în vestul
Munteniei, mai greu de atestat ca pentru răsăritul provinciei, este totuși
identificabilă de analizele morfologice; mult mai interesantă este aici
elecțiunea Muntenia vestică-Slovacia, pe care o vom întâlni frecvent;
- din lista următoare (A.2. analogii relative după
unghiurile specifice), fără a mai repeta situațiile evidențiate pe lista A.1.,
să remarcăm o nouă întâlnire între morfologia sarmatică (gr. 1a, poz. 966) și formele de la
Dulceanca, respectiv grupa 2a de la Dulceanca I și grupa regională CR (= Câmpia
Română) 6b (cu reprezentanți și la Dulceanca IV, gr. 2b, dar și la Ciurel,
inclusiv cu ceramică lucrată cu roata); chestiunea analogiilor cu Dulceanca
este departe de a fi simplă, în termenii unui determinism istoric direct,
fiindcă cel puțin două embleme sarmatice crestăturile pe buze și ceramica
pisată în pastă sunt absente; comentarii mai ample, însă, în capitolul 14; să
spunem aici numai că forma în cauză pare să intre în repertoriul roman vechi;
Rata
de integrare a lotului în ciuda faptului că este cel mai vechi și cu
geografie periferică este de surpriză? 44%. Direcțiile de elecțiune
preponderente sunt spre ceramica nomazilor anți (Penkovka), spre Codân și spre
Slovacia; dintre teritoriile slave primitive lipsesc referințele la Ucraina și
Polonia. Nici Câmpia Română a secolului VI nu pare a fi străină de amintirea
sarmaților.
Aș
mai adăuga un detaliu analitic important: în ciuda a ceea ce se spune și ce se
crede despre morfologia sarmatică, configurațiile cu picior și talpă nu sunt
foarte frecvente, ci, din contră, sunt chiar rare, cel puțin pe acest
[p.63]
lot; astfel,
numai jumătate din piese au picior și
numai o cincime dintre acestea au talpă.
Desigur, lotul este restrâns. Cifrele sunt însă alarmant de diferite de ceea ce se spune despre[9]
și nu pot fi modificate dramatic de analiza altor loturi din același orizont
cultural.
MAI DEPARTE ceramica
romană timpurie din Oltenia
[2] DIACONU G. 1965 a, p.
113-114.
[3] BICHIR 1984,
p. 97-98.
[5] GROSU 1995, p. 121, fig. 3/1/9, 4/1-11.
[6] Ptolemeu, Geographia,
III, 10, 7 (v. comentariile la GROSU 1995, p.
121-122).
[7] GROSU 1995, fig. 1/1-12.
[8] RUSANOVA 1973,
fig. 34 (în special textul însoțitor).
[9] BICHIR 1984, p. 31, unde
se discută conformații cu picior și talpă bine conformate, de tip sarmatic, cu referire expresă la
ceramica din mediul sarmatic sau daco-sarmatic din Ungaria; la pagina 101 se
reia chestiunea influenței sarmatice asupra ceramicii muntene din sec. III,
fără exemplificări și clarificări (ce, cât).